fbpx

Bedrijf verkopen / Bedrijfsoverdracht

Bedrijf verkopen / Bedrijfsoverdracht

Voor diegene die morgen zijn of haar bedrijf wil verkopen, hebben we goed nieuws: “We nemen het bedrijf morgen graag van u over voor één euro.”
Zij die iets realistischer zijn rekenen op een jaar. Of meer. Als het korter duurt hebben we mazzel.

Even als ondernemers onder elkaar? Voor menige ondernemer geldt dat deze voor zichzelf is begonnen omdat hij of zij precies wist waar de (beoogde) klant behoefte aan had. Menige ondernemer hoef je niets te vertellen. We kennen het. We zijn zelf ondernemer.
Enige spiegeling is echter op z’n plek als u overweegt om de exit-horizon van uw bedrijf op te gaan stellen. Enige spiegeling is zelfs noodzakelijk, want in het verkoopproces dat ‘morgen’ van start gaat, gaat iemand iets vinden van het bedrijf dat u in alle jaren hebt opgebouwd.

Als ondernemer weten we best wel dat ‘koop en verkoop’ doorgaans wordt omschreven als een spel. Bij dat spel is het handig als je niet te veel emotie toont. Echter, als de verkoop van uw levenswerk dan dichtbij komt, leert de ervaring dat het ophouden van de pokerface het wel eens van de emotie verliest. Dat kan veel geld schelen. Precies daarom huurt u de mensen van Growdiction in.

U huurt ons in om uw bedrijf te verkopen. Dus ook wij zijn er bij gebaat de beste deal te maken. Daarnaast trekken we niemand het vel over de neus en verkopen we geen knollen voor citroenen. We hebben geen dubbele agenda, en verdienen geld aan deze deal. We zitten dus in het zelfde schuitje, maar kunnen makkelijker dealen, omdat we emotioneel niet geraakt worden door wat men zegt. De volgende keer zitten wij aan de andere kant van de tafel en roepen we dezelfde dingen. Soms zijn het net marktkooplui die bedrijvenkopers.

De officiële tekst klinkt: “Een succesvolle bedrijfsoverdracht vereist kennis, ervaring, een grondige voorbereiding én onderhandelingsvaardigheid”.

We analyseren uw gehele organisatie, zonder dat bekend wordt wat ons doel is. Als u zelf nog niemand hebt benaderd, dan gaan wij zoeken. Wij kijken samen naar mogelijke kopers en leggen de contacten. Dat klinkt vaak zoiets als “We zijn benadert om eens te informeren of de directie al plannen heeft om over de verkoop van de organisatie na te denken.”

Misschien zijn er factoren binnen uw bedrijf die als show-stoppers gezien kunnen worden. In dat geval is het handig als we dat vooraf weten. Want als uw bedrijf nog niet verkoopklaar is of het MT kent zwakke schakels, dan kan dit enorme invloed hebben. Op het proces, op de waarde en op de onderhandelingen. Soms is het beter om de stofdoek door het huis te halen, de wanden te sauzen, de deuren en kozijnen te verven, die oude keuken vervangen, en de tuinman door de tuin, om vervolgens een veelvoud van de zojuist gedane investering bijgestort te krijgen.

Soms staat het water aan de lippen, en dan moeten we andere acties ondernemen. Zolang dat niet het geval is nemen we de tijd om alles op orde te krijgen.

Resumé: Wij regelen voor u dus het totale verkoopproces. We focussen op het sluiten van de beste deal, en houden rekening de continuïteit van het bedrijf en de toekomstige positie van de medewerkers. Uiteraard worden de overeengekomen afspraken op de juiste juridisch wijze vastgelegd.

Wilt u weten of en wat wij voor u kunnen betekenen, meldt u zich dan via deze link gratis aan voor een kort maar zeer waardevol strategiegesprek met of Henk-Jan of Marco persoonlijk. Daarin bespreken we openhartig welke uitdaging u wilt overwinnen en of wij u daarbij kunnen helpen. Als wij dat kunnen vertellen we u dat, kunnen we dat niet, dan zeggen we u dat ook.