fbpx

Exit-strategie

Growdiction - rustig groeien en dan verkopen

Exit-strategie

Waar ligt uw exit-horizon? Over 1, 2 of pas over 10 jaar? Als u de verkoop van je bedrijf over een flink aantal jaren hebt gepland, dan heeft u ruim de tijd om er een mooi bedrijf van te maken. Begin daar nu mee.

We wassen regelmatig onze auto, gaan zelf ook nog wel eens een keertje onder de douche, als we met iemand uit eten gaan willen we zelfs nog wel eens onze beste kleertjes aantrekken,

en toch, toch komt het wel voor dat als een ondernemer zijn bedrijf wil verkopen hij of zij al deze extra’s niet wil doen. Na een analyse zien we dat het bedrijf erg lijkt op het huis van oma van destijds, en de eigenaar? Die hoopt er de hoofdprijs voor te krijgen. Het is per slot van rekening altijd van … geweest.

Zorg ervoor dat uw onderneming een aantrekkelijke partij wordt om over te nemen. Er zijn een veel zaken die u in de komende tijd kunt aanpassen en optimaliseren zodat uw onderneming geschikt wordt om te verkopen en dus meer zal opbrengen.

Binnen Growdiction kijken we naar 3 basiselementen: Leiderschap, Infrastructuur en Marketing.

Leiderschap (Management & Organisatie)
Als u wilt verkopen, moet u zorgen dat de onderneming niet (teveel) afhankelijk van u zijn. Anderen binnen uw onderneming moeten dus in staat zijn beslissingen te maken en zelfstandig kunnen werken. Zorg ervoor dat de structuur en de administratie helder zijn, zodat een ander zonder veel problemen het stokje kan overnemen.

Financiën
Hoe u het ook wendt of keert, een bedrijf is interessant voor overname als het goede financiële cijfers heeft. Heeft u uw rentabiliteit en de solvabiliteit al eens vergeleken met andere ondernemingen in dezelfde branche? De verplichte publieks kunnen u hierbij helpen. Als uw cijfers lager uitvallen, zorg er dan voor dat deze cijfers verbeterd worden. Soms heb je daar hulp bij nodig, en als dat het geval is kunnen wij u op 3 manier helpen: via consultancy, via onze “no cure pay less” aanpak en door participatie. Houd er wel rekening mee dat dit soms meerdere jaren kan duren of accepteer een mogelijk lagere opbrengst als u denkt dat u dit niet gaat lukken.

Waardebepaling & Vraagprijs
We bepalen samen de waarde van uw bedrijf. Dé waarde bestaat niet, maar er zijn verschillende methoden om de waarde van u bedrijf in te schatten. Soms is het ‘wat de gek er voor geeft’ en in tijden van crisis is het niet voor niets dat het aantal ondernemers dat hun bedrijf verkoopt laag ligt. De waarde van u onderneming is ook het uitgangspunt voor de vraagprijs en de uiteindelijke Verkoopprijs. Bedenk wel dat voor de koper strategische waarde en operationele waarde ook van belang zijn. De vraagprijs kan hierdoor veel hoger liggen dan de daadwerkelijke waarde van je bedrijf.

Profielschets & Verkoopmemorandum
Als we er samen over uit zijn, dat het bedrijf verkoopklaar is, dan maken we een profielschets en een verkoopmemorandum.

Fiscale & Juridische aspecten
Soms is een overdracht in 6 weken geregeld. Soms in 6 maanden. Dat hangt van veel factoren af. Bij de overdracht van het bedrijf komen wat fiscale aspecten kijken. De wijziging van de juridische structuur kan soms grote fiscale voordelen opleveren. Een fiscalist kan hier inzicht in geven.

Wilt u weten of en wat wij voor u kunnen betekenen, meldt u zich dan via deze link gratis aan voor een kort maar zeer waardevol strategiegesprek met of Henk-Jan of Marco persoonlijk. Daarin bespreken we openhartig welke uitdaging u wilt overwinnen en of wij u daarbij kunnen helpen. Als wij dat kunnen vertellen we u dat, kunnen we dat niet, dan zeggen we u dat ook.