Groeistrategie

Growdiction - rustig groeien en dan verkopen

Groeistrategie

Groeien tegen de klippen op, of liever bestendige groei? We kiezen voor dat laatste, als je het goed vindt. De strategieaanpak van Growdiction richt zich op de groei van de ‘top line’. Wij zijn geen accountants en houden niet van cost cutting, wij houden van groei die energie oplevert. Die mensen in beweging brengt. Bedrijven die groeien winnen omdat ze meer kunnen herinvesteren in nieuwe proposities, modellen, talent, R&D, technologie en slimme systemen.

Als we ons dan op groei concentreren, kan dat op 3 gebieden (soms een combinatie):

  1. product/markt combinaties
  2. vergroten van het marktaandeel
  3. betere waardering door klanten ( je kunt meer vragen);

 

Wij zien dat bij ‘onze’ bedrijven de product/markt combinaties belangrijke drivers zijn voor groei. Slim nadenken hoe je bestaande markten beter kunt bedienen, en nieuwe markten handiger kunt betreden vraagt wat onderzoek, maar levert al een aantal maanden na de introductie resultaat. Hier gelden de wetten van de blue ocean; de bestaande partijen in dat betreffende segment doen hun business op een bepaalde manier, en zullen moeite hebben om jouw nieuwe aanpak te volgen. In eerste instantie hebben ze het niet in de gaten, als het ze op valt zullen ze er om grinniken en daarna hebben wij ons stukje van de taart al te pakken.

In de volksmond ook wel laaghangend fruit genoemd. Soms kun je je marktaandeel vergroten door de propositie te veranderen. Tot nu toe heb je het op ‘manier 1’ gedaan, en na wat onderzoek blijkt ‘manier 2’ slimmer, sneller en kosten efficiënter te zijn. Soms is het een kleine moeite om up- en cross-sell toe te passen. En als je de ‘achterdeur’ in de gaten houdt, lopen er minder klanten weg, en houdt je dus (automatisch) een groter deel van de taart. Gewoon je customer journey tegen het licht houden kan al helpen.

Koffie op kantoor kost waarschijnlijk zo’n € 0,07. Koffie in het restaurant waar je geregeld luncht, gaat richting de € 2,50, en bij Starbucks op Schiphol betaal je ‘de hoofdprijs’. Op de ene plek (restaurant / schiphol) zijn er blijkbaar omstandigheden waar andere waardering plaats vindt. Waar het product anders op waarde wordt geschat. Men is bereidt er meer voor te betalen.

Welke van de 3 en hoe we deze 3 items bij jouw groei kunnen toepassen? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact op en beschrijf kort wat je graag zou willen.