fbpx

26, 18 redenen waarom jij de order niet kreeg - verkoopsucces

 

Klik op de video hiernaast.
De video is expres opgenomen in de ‘upright position’ én voorzien van ondertiteling.
**KIJK-TIP**
(1) Deze video is ondertiteld.
(2) Bekijk je deze vlog op je smartphone? Tik op de video om ‘m beeldvullend te bekijken. Hieronder vind je de uitgeschreven tekst.


Hey, hoi, ontzettend leuk dat jij opnieuw kijkt naar een vlog van Growdiction. Ik ben Henk-Jan van Essen en in deze vlog ga ik het met je hebben over de 18 redenen, waarom jij de order niet kreeg.

Wacht even! Niet gelijk wegklikken omdat je denkt: ‘Oh, dit is weer zo’n vlog over verkopen.’ Brrrrr… Dat is precies de reden waarom ik deze vlog maak… omdat heel veel mensen denken, als ze het woord ‘VERKOPER’ horen: ‘boeh’. Weet je wie dat probleem ook heeft?

De tandarts.

Als ik namelijk tegen een collega zeg: “Hey, ik moet vanmiddag naar de tandarts.”Dan zegt hij: “Boeh” Dan komt er een heel verhaal over wat hij of zij heeft meegemaakt bij de tandarts.

Als ik ergens op een gegeven moment tegen iemand zeg: “Oh ik ga binnenkort, ga ik dit en dit en dit kopen, dan ‘Boeh’ en dan komt er een heel verhaal over wat men heeft meegemaakt met die verkoper.

Herken je dat?

Dus ik snap heel goed dat op het moment dat ik zeg dat ik het over verkoop ga hebben, dat jij denkt: ‘Hup, weg die vlog, gaat niet over mij.’ Gaat wel over jou!

Want iedereen die zichzelf, dan wel een product of een dienst, wel eens moet verkopen, is in mijn ogen een verkoper.

 

Er zijn 18 redenen waarom klanten, die andere order, die jij net bent verloren, bij een ander hebben geplaatst. Ik ga ze niet alle 18 noemen, want, ik doe onderzoek sinds 2001, en dat deel ik, naar zeer succesvolle verkopers en hun counterparts, de slecht presterende verkoper. Dat klinkt negatief laten we het dan nu maar even zeggen “de verkoper waarbij de verkoop nog niet zo wil lukken”.

Ik heb 35 punten geconstateerd, door de jaren heen, 35 punten geconstateerd, wat zeer succesvolle verkopers doen en laten en wat die, hen bij wie het nog niet zo wil lukken doen en laten. Dat is een wereld van verschil. Dat maakt het verschil tussen ZEER succesvol zijn of… [zucht] “Hebben ze weer bij een ander gekocht..”

Ik zat laatst in een situatie dat mensen weer opnieuw begonnen te klagen over ‘de verkoper’. Toen vroeg ik: “Maar vind jij het leuk om iets te kopen?” Toen zeiden ze: “Ja, dat vind ik fantastisch! Vind ik zo leuk!” Vrouwen waarschijnlijk wat eerder dan mannen. Ho, ho, ho, even lekker cliché neerzetten, maar eigenlijk vind iedereen het wel leuk om iets te kopen. Maar we vinden het allemaal heel vervelend, als iemand ons iets probeert te VERKOPEN. Dat is de reden waarom jij net bijna wilde wegklikken, omdat jij diezelfde beleving hebt.

Mijn vraag aan jou is: “Vind jij het interessant om te weten welke 18 redenen er zijn, waarom jij de order niet kreeg?”

 

Of als jij DGA bent of commercieel directeur of sales manager en je moet leiding geven aan een hele ploeg verkopers: “Vind jij het interessant om te weten welke 18 redenen er zijn, waarom jouw sales team die order niet kreeg?

Op Verkoopsucces.nl, het was een inkopper, op Verkoopsucces.nl deel ik die informatie. Ik heb namelijk een online cursus ontwikkeld, van bijna 90 video’s waarin ik dat onderzoek, wat ik sinds 2001 dus doe, helemaal heb uitgewerkt.

Ik zou je willen uitnodigen om daar eens even een kijkje te nemen, want ik heb namelijk een webinar laatst georganiseerd, over die ’18 redenen waarom jij de order niet kreeg’, en die vind je terug op verkoopsucces.nl. Het is even zoeken, maar je vindt hem echt.

We zitten in de laatste fase, we zijn alle dingetjes op een rijtje aan het zetten en ik wilde even mijn hoofd ergens anders mee bezig laten zijn. Dus ik dacht: ‘Weet je wat ik doe? Ik maak daar gewoon even een videootje van.’ Ja !! Dus bij deze.

Ik wilde dit even met je delen en misschien zie ik je in één van de video’s van verkoopsucces, wie weet.

Hey, dit was het weer tot de volgende keer.
Dáááág!