fbpx

27, Heerlijk. Roddelende concurrenten

Klik op de video hiernaast.
De video is expres opgenomen in de ‘upright position’ én voorzien van ondertiteling.
**KIJK-TIP**
(1) Deze video is ondertiteld.
(2) Bekijk je deze vlog op je smartphone? Tik op de video om ‘m beeldvullend te bekijken. Hieronder vind je de uitgeschreven tekst.


Hey, hoi, leuk dat je kijkt naar opnieuw een vlog van Growdiction. Ik ben Henk-Jan van Essen en in deze vlog ga ik het met je hebben over de roddelende concurrent.

Gisteren zat ik met 5 man aan tafel, 5 verkopers bij een van ‘míjn’ bedrijven en vervolgens zei een van die verkopers: “Ahh, ik heb zo’n ongelooflijke last van…”, en die noemde dan de naam, van een concurrent. Ik zei: “Wat? Hoezo last? Wat is er aan de hand?” “Nou” zei hij, “Wij hebben samen ingeschreven op een bepaald project, wij hebben dat project gekregen en sindsdien is hij overal waar die komt, is die over ons aan het roddelen: ‘Dit is niet goed en dat is niet goed en zus is niet goed’ enzovoort enzovoort…”

En ik was zo blij met dat nieuws, Dat is gek, hé? Ik ben blij met roddelende concurrenten, fantastisch

 

 

 

Dat brengt mij namelijk terug, een paar jaar geleden was ik algemeen directeur bij een voor míj nieuwe organisatie en een voor míj nieuwe branche. En wat deed ik, ik dacht: ‘Nou ja, met wie kun je beter in gesprek gaan dan met je concurrenten.’ Want uiteindelijk de consument wil graag kunnen kiezen tussen verschillende producten, laten we elkaar op zijn minst even een kop koffie aanbieden en even de hand schudden zodat ik weet wie wie is in de zoo. Who is Who in de zoo? Dus zo gezegd, zo gedaan.

Ik heb met een aantal van die partijen rond de tafel gezeten, kopje koffie gedronken en vriendelijk geweest. Er was er één die spande de kroon. Daar hadden mijn medewerkers van tevoren al over gezegd: ‘Oh ga je met hem praten? Oh man.’ Dan kwam er een heel verhaal, die zullen we gewoon even weg piepen, piep, piep, piep.
Ze vonden hem niet aardig, maar ik dacht: “Ja, ze mogen dan wel bij de concurrent werken. Maar er zal toch wel iemand zijn die van die mensen houdt?”

Dus, zo besloot ik op een gegeven moment, blue als dat ik was in die markt, om met die partijen in gesprek te gaan, om met die kerels in gesprek te gaan. Sorry dames het waren echt alleen maar mannen. Eén daarvan, waar ik het nu over heb, daarmee hadden we halverwege afgesproken bij een weg- restaurant. En ik neem gewoon onze catalogus mee en die geef ik aan hem en dan zeg ik: “Kijk, je hebt hem vast al bij een van de dealers heb je hem weg gepikt, maar ja, ik heb hem toevallig in mijn auto liggen. Van mij krijg je hem officieel.” Hij wilde niet dat ik hem signeerde, ook raar, maar dan toch.

Hij vertelde over wat hij had gedaan, hij had bij een fabrikant gewerkt en dat het een het ander in de markt gezet en toen was die wat anders gaan doen en nu was die weer bij een andere fabrikant aan de slag als export manager en hij vertelde een heel verhaal enzovoort, enzovoort. En ik vertelde mijn verhaal.

We waren het pand nog niet uit, nou dat is wat overdreven, twee dagen later worden wij door een van onze dealers gebeld: ‘Zeg … is geweest en, nou wat hij toch over Henk-Jan heeft te vertellen..’ Hij laat geen spaander heel. Dit is niet goed en dat is niet goed en het is een ongelooflijke piep. Nou noem maar op, hij vond van alles wat van mij.

Drie dagen later weer een klant die belde en vijf dagen later twee klanten die belden en de vertegenwoordigers die kwamen bij alle onze dealers. Ze hadden eigenlijk allemaal het verhaal, zodra hij was geweest, had hij alleen maar negatief over die nieuwe algemeen directeur gesproken, want dat was zo’n…

Ik was er blij mee, want vooral nu, na dato, want wat deze goede man niet weet is dat wij hebben dat jaar een fantastische omzet gedraaid. Ik had vijf man gewoon in het veld lopen en één daarvan werd door de concurrent betaald, dat was hij.

Het enige wat hij deed was negatief praten over mij en over de organisatie. Fantastisch. De dealer dacht op een gegeven moment: ‘Ja, als … steeds over deze organisatie heeft, dat moet toch wel wat goeds zijn.’

Zo bleek het en de orders kwamen binnen rollen en we hebben een fantastisch jaar neergezet. Nogmaals niet dankzij deze meneer, hé, laten we wel even de eer aan het team houden en niet aan hem, maar je kunt je voorstellen dat ik altijd blij ben met roddelende concurrenten.

Mijn advies aan jou is dus ook: zorg dat de concurrent over jou praat, want als die over jou praat, kom jij in een underdog positie en als die over jou praat heeft die het niet over zichzelf.

Mensen hebben nou eenmaal een beetje een hekel aan roddelaars. Dus ze gaan luisteren en ze zullen zeggen: ‘Ja oh ja oh ja ja, nou, nou, nou, nee maar succes hoor.’ En die gast die verlaat het pand en vervolgens zeggen ze: “Wat een z***l, piep, wat een vreemde meneer zeg.” Dan bellen ze de desbetreffende leverancier, gaan ze het vertellen en vervolgens kopen ze alle spulletjes bij degene waarover wordt geroddeld. Top.

Ik zat er net over na te denken en ik dacht: ‘Ja, dit is wel weer even een videootje waard. Dus weet je wat ik doe, ik maak er gewoon even een video van.’

Hey, tot zover weer.
Tot de volgende keer,

Dááág