Want, ik zat namelijk met een klant in gesprek en die zat een beetje op de mopperstoel. Die had zoiets van ‘Ik ben ook altijd degene die hier de dingen moet verzinnen.’ En toen zei ik tegen hem:”Altijd?” “Ja!” Zegt ie, “áltíjd. Zodra ik nieuwe dingen in de markt zie, nieuwe opportuniteiten ben ik degene die dat iedere keer moet verzinnen. Ík moet altijd met nieuwe dingen komen, of het nou eens richting marketing, of het nou is richting design, of het nou eens richting engineering. Altíjd loop ik door dat pand met nieuwe ideeën. Waarom komt de rest er nou niet mee?”
En dat deed mij denken aan een plaatje die ik heb gezien van Simon Sinek.
Kijk en die tekst is zo ontzettend pakkend, want Simon zegt natuurlijk dat eigenlijk de rol van de leider is niet om al die ideeën zelf te bedenken, maar daar ligt een taak voor de ondernemer.
Zorg dus dat er een situatie gecreëerd wordt, op iedere afdeling, en dat is een veilige setting waarin je van alles en nog wat kunt bedenken. Waarin je nieuwtjes uit de markt, waarin je nieuwe dingen die je tegen komt, tegen het licht kunt houden.
Om vervolgens te kunnen zeggen: ‘Wat kunnen we hiermee?’ en is dit één van de mogelijkheden. En ik zie dit in een andere branche zouden wij dat kunnen gebruiken voor onze branche. En ik zag dat concurrent ABC dit deed,als wij het tegenovergestelde nou eens zouden kunnen doen,of… Noem het maar op. En het is juist dat wat je moet creëren als ondernemer.
Wat ik dus zie bij een aantal bedrijven waar ik dan te gast ben, is dat die ondernemer nog teveel in zijn bedrijf aanwezig is. Het wordt tijd om los te komen van je bedrijf, zodat de medewerkers dat bedrijf gaan draaien. Dan staat iedereen in zijn kracht. Ja, dat vraagt inderdaad heel wat moed, want ja er is er maar een natuurlijk die dat het aller, aller allerbeste kan. Not.Maar ja, met een bepaalde mate van eigenwijzigheid die,en ik ben ook eigen ondernemer die ik als ondernemer ook heb, is er natuurlijk maar één die dat op de beste manier kan.Wat je eigenlijk dus op de beste manier zou moeten kunnen,is loslaten en zorgen dat er in cultuur wordt gecreëerd waar alles aan gekke ideeën mogelijk is, om vervolgens te kijken watje daar binnen je eigen bedrijf, binnen je eigen branche,binnen je eigen markt, mee zou kunnen doen.
Nou je weet het ondertussen, ik zat daar over na te denken en ik dacht bij mezelf: ‘Weet je wat? Ik maak daar gewoon even een videootje van’.
Dat was het weer, tot de volgende keer.
Dááág!