fbpx

31, Een van de geheimen van groeien met Growdiction

 

Klik op de video hiernaast.
De video is expres opgenomen in de ‘upright position’ én voorzien van ondertiteling.
**KIJK-TIP**
(1) Deze video is ondertiteld.
(2) Bekijk je deze vlog op je smartphone? Tik op de video om ‘m beeldvullend te bekijken. Hieronder vind je de uitgeschreven tekst.


Hey, hoi, ontzettend leuk dat je opnieuw kijkt naar een vlog van Growdiction.

Ik ben Henk-Jan van Essen en in deze vlog ga ik het met je hebben over ondernemerschap. Maar ja, dat is eigenlijk wel een heel breed begrip hé? Want in heel veel van mijn vlogs heb ik het over ondernemerschap.

Maar het zit hem voornamelijk in het volgende: Als je namelijk op mijn LinkedIn profiel kijkt, (https://www.linkedin.com/in/henkjanvanessen/) dan zeg ik op een gegeven moment dat wij vanuit Growdiction, bedrijven helpen om door dat glazen omzetplafond te breken. Dan zet ik er ook nog bij: ‘Hoe wij dat doen is geheim.’ En dan schrijf ik ook nog op dat ik daar zelf ook wel om moest lachen, toen ik dat opschreef.

Eigenlijk zit dat geheim in de mensen met wie we optrekken. “

Want weet je wat namelijk het geval is? Iedere keer als wij bij een ondernemer aanschuiven en daar een samenwerking aangaan, dan ontdekken we dat die ondernemer al drie, vier jaar bezig is om tegen dat plafond aan te boksen. Die voelt het echt als overleven. Dat is een behoorlijke klus kan het je vertellen. Weet je wat er dan gebeurt? Dan ontstaat er een gedachte van, ik noem het maar even schaarste. Dit lukt niet, dat lukt niet en ik heb dat al geprobeerd en het lukt niet, ik heb dat al geprobeerd en het lukt niet.

Het is aan ons, om die ondernemer daar uit te helpen. Om bij hem te beginnen, om vervolgens bij zijn MT te kijken en bij de mensen met wie hij allemaal samenwerkt. Om die uit die spiraal van negatieve gedachten te krijgen. Eigenlijk lijkt dat een geheim. Want als je dan vraagt: ‘Ja, maar wat hebben Marco en Henk-Jan dan gedaan bij jou?’. Dan zeggen ze: “Ja, dat weet ik eigenlijk niet. ” Ja maar wat is dan het gevolg?

“Ja, we zijn anders tegen het leven aan gaan kijken. We zijn anders naar onze concurrenten gaan kijken. We zijn anders naar de markt gaan kijken en veel belangrijker, we zijn anders naar onszelf gaan kijken en naar ons eigen bedrijf.”

Daar zit het hem in.
Weet je, we kunnen heel veel verhalen vertellen over marketing, over sales en nou ja, andere dingen allemaal. Maar het zit hem in de manier waarop jij dat op dat moment oppakt. Op datgene wat híer gebeurt.

Vandaag is weer zo’n dag waarin je een heerlijk zonnetje hebt, ik dacht ik ga naar buiten en ik ga even mijn gedachten op een rijtje zetten. Dit is een van de dingen, waar ik op dat moment over na liep te denken. Over het geheim van dat ondernemerschap. Waarom lukt het de een nou wel en de ander niet? Wat ik heb gezien in mijn onderzoek naar succesvolle verkopers, – kijk maar even op verkoopsucces.nl -.

Wat ik bij die succesvolle verkopers heb gezien, is dat Ambitie een van de belangrijkste dingen is in het succesvol zijn. Elke dag opnieuw jezelf een target zetten. Elke dag opnieuw stilstaan bij dat moment: ‘Wat ga ik vandaag doen? Wat wil ik vandaag bereiken? ‘

Ik snap dat als jij de afgelopen drie, vier jaar constant met je kop tegen dat plafond heb gestoten en dingen niet lukken, dat je in een negatieve spiraal komt van schaarste. Van het lukt toch niet, krijg het toch niet voor elkaar, oh het is weer zover.

Als je in die spiraal zit, dan is het, excusez le mot, verrekte lastig om daar uit te komen. Ik weet het want ik heb er ingezeten. Maar ik weet óók wat je er aan kunt doen, om eruit te komen.

Mocht het nou zo zijn dat jij een ondernemer bent en dat jij het gevoel hebt van ‘arghhh, het wil maar niet lukken’. Dan is mijn eerste tip: Stap uit die negatieve spiraal.

Mijn tweede tip is: Zorg dat je mensen om je heen creëert, zoekt, die jou kunnen helpen om je dromen waar te maken. Maar zet ze op papier, zet een target neer en ga dat uitvoeren, iedere dag opnieuw. Dan kun je (oeps: affirmaties) doen, positief denken, ik ben succesvol en ik ben een hele goede vader en mijn kinderen vinden het heel fijn en ik ben hele fijne echtgenoot en ik ben een succesvolle ondernemer. Misschien moet je zeggen: ‘Hoe komt het dat ik een succesvolle ondernemer ben? Hoe komt het dat ik zo veel succes heb? Hoe komt het dat klanten graag bij me kopen? Hoe komt het? Op dat moment begint de krachtigste computer die je hebt, die begint nieuwe inzichten te creëren. Dat gebeurt soms dezelfde dag, soms twee dagen later, soms drie dagen later. Maar zoek mensen om je heen die jou daarbij gaan helpen. Want op kantoor, op de zaak, daar is het vaak: ‘Oh het lukt toch niet.’ Waarom? Omdat het al heel lang niet lukte.

Nou, het derde advies is natuurlijk: Connect met mij of met Marco Jungschlager.
Nodig ons uit op de koffie en ga met ons samen dat traject in. Maar dat is een volgende stap, eerst iets doen wat je zelf kunt. Zelf dat op pakken.

Als je het twee weken hebt geprobeerd en je zegt: ‘Ik zit nog steeds in die negatieve spiraal.’ Nou ja, weet je, dan zoek je contact met ons en dan gaan wij je helpen. Want ons lukt het wel. Want dat is namelijk ons geheim.

Moest er zelf ook om lachen, zoals je ziet.

Enfin, ik liep buiten, even van dat eerste zonnetje te genieten, na een wintertje wat heel donker was en waar het stormde. Ik liep er over na te denken en ik dacht: ‘Weet je wat ik doe? Ik maak daar gewoon even een videootje van!’

Dus bij deze.

Dit was het weer, tot de volgende keer.

Dáááág!