In dit geval ligt Katwijk tegen de wind in. Vervolgens liepen we daarna weer met de wind mee terug, en hebben we even genoten van een kopje koffie en een broodje.
Ze zijn net weg en ik zit nog even na te genieten van een laag zonnetje tussen de wolken door.
Wij hebben het vanochtend met elkaar gehad over de vraag waar ik deze video mee begon: “Hoe kan dat nou dat sommige verkopers met gemak hun target halen en anderen daarin falen?” Die vraag komt natuurlijk voort uit het onderzoek wat ik heb gedaan en waar ik heel veel over vertel op de website verkoopsucces.nl.
Een tijdje geleden heb ik ook zo’n soortgelijke vlog gemaakt als deze, en daarin nodigde ik ondernemers van maak- en handelsbedrijven uit, om een dag bij te wonen, een cursusdag bij te wonen omdat ik daar deelde, de 35 onderwerpen die het verschil maken tussen zeer succesvolle verkopers en slecht presterende verkopers en de twee ondernemers die vanochtend met mij over het strand liepen, die waren daar bij.
Drie weken geleden inmiddels, en zij waren verbaasd over de resultaten die zij nu al zagen. Niet bij alle verkopers. Niet bij allemaal, maar bij die, zoals zij het zelf omschreven leergierig zouden omschrijven.
De verkopers die leergierig waren, daar hadden ze het materiaal wat ik ter beschikking hebt gesteld, naar aanleiding van deze dag doorgenomen, en ze zagen nu drie weken later, dat zowel de mannen van de binnendienst (beide ondernemers hebben vijf man buiten en vijf man binnen) en zowel de mannen van de binnendienst als de mensen van de buitendienst, die hadden een aantal van die zaken doorgenomen, van die video’s doorgenomen, en die ondernemers zagen nu al resultaat in gedrag. de verkopers gingen zich anders gedragen, zowel naar hun collega’s, als wel naar de ondernemer toe, als wel naar klanten toe.
Het grappig is: daar gaan die video’s helemaal niet over. Die gaan over wat het succes maakt … 17 onderwerpen die het succes bepalen van een verkoper en 18 onderwerpen die ervoor zorgen dat je ongelooflijk slecht presteert. Door die met elkaar te delen, door daar naar te kijken, maakt dat mensen hun gedrag al veranderen. Die ondernemers die vonden dat geweldig.
We hebben daar een uurtje tegen de wind ingelopen een uurtje met de wind mee, en ik zit daar nog eventjes weer over na te denken en ik dacht bij mezelf: “Wat is dat toch fantastisch dat ik op deze manier, hier op dit terrein… mag bijdragen aan succes van anderen, aan ondernemers die door dat ‘glazen omzetplafond’ willen breken.”
Die ondernemers dat zijn ondernemers, eigenaren van maak- en handelsbedrijven. Die zijn druk geweest in de afgelopen 10, 15 jaar met maak- en handel. Je kunt ze dus niet kwalijk nemen dat ze soms hun verkoop een beetje op een laag pitje hebben gezet, de coaching van hun verkopers op een laag pitje hebben gezet. Er was een moment waarop ze zeiden: “Verdorie ik moet daar wat aan doen. Verdraaid, ik wil wel eens zo’n dag bijwonen van Van Essen.”
Dat hebben ze gedaan. Zo ontzettend leuk.
Ligt dat aan mij? Ben je betoeterd! Natuurlijk ligt dat niet aan mij. Ik heb wat dingetjes uitgezocht, onderzocht en opgeschreven en daar een reeks video’s over gemaakt, zodat je die nog een keer kunt kijken en nog een keer kunt kijken en nog een keer kunt kijken. Zodat je die in de auto kunt kijken als je naar een belangrijke klant gaat of naar een moeilijk gesprek. Het zijn die verkopers en het is die ondernemer die dat materiaal gebruikt om die verkopers te coachen, waar het succes ligt. En ik, sta er bij en kijk er naar. Ik geniet met volle teugen. Echt zo ontzettend leuk.
Zoals je weet van mij, dan zeg ik altijd, want ik sluit mijn video weer af: “Ik liep daar over dat strand, ik ging even zitten, zat er over na te denken en ik dacht bij mezelf: ‘Weet je wat ik doe? Ik maak daar gewoon even een videootje van.’
Dus bij deze.
Dank je wel voor het kijken.
Meer informatie: verkoopsucces.nl
Tot een volgende keer.
Dàààààg.
Deze cursus wordt georganiseerd vanuit het label verkoopsucces.nl