14, Hoe je als eigenaar de groei kunt torpederen

Onlangs kreeg ik een telefoontje van een enthousiaste klant om me te bedanken voor de businesscoaching die wij vorige week met elkaar hadden. Op zich niet bijzonder, ware het niet dat de ondernemer zelf de rem bleek te zijn op de groei van zijn organisatie.

Liever lezen dan een video kijken? Deze tekst is de ondertiteling van de video:

Want wat blijkt, even voor jouw beeldvorming, hij belde mijn vorige week en toen zei hij tegen mij: “Henk-Jan, ik heb er nog eens over nagedacht maar volgens mij moeten we dat plan wat we hebben besproken niet uitvoeren.
Want dit gaat niet en dat gaat niet en volgens mij is dit niet mogelijk en ik denk dit en ik denk dat.”  Het was overduidelijk dat hij aan mij zat verkopen, waarom die dat plan wat we bedacht hadden, vooral niet moest doen.

Net als nu, zat ik toen ook in de auto dus ik besloot om naar hem toe te rijden en even een kop koffie met een te drinken. In dat gesprek wat ik met hem had was voor mij overduidelijk dat we te maken hadden met de zogenaamde belemmerende gedachten.
Ik herken dat want ik heb daar zelf ook regelmatig last van. Dat ik allerlei dingen bedenk waarvan ik dan denk van ja maar volgens mij gaat het niet of… weet je en misschien herken je het. Mijn klanten zitten niet op Facebook, mijn klanten zitten niet op linkedin, mijn klanten vinden het niet leuk om een video te bekijken, mijn klanten zijn op een hele andere manier… mijn klanten zitten altijd de in de boardroom belangrijk te doen.

Het zijn altijd gedachten die ervoor zorgen dat je je volgende stap niet maakt.

Wat ik zo ontzettend leuk vind is, dat op het moment dat ik besloot om Growdiction te starten, dat ik graag anderen wilden helpen om die volgende stap te maken, zowel in hun bedrijf, als wel met hun omzet, als wel met klanten maar ook in een persoonlijke ontwikkeling. En ik wil je dat laten zien… want vanuit de dienstverlening die wij als Growdiction verlenen, lijkt dat heel erg op het volgende:

Kijk, je kunt je voorstellen dat je als ondernemer op een geven moment ergens tegen aan loopt en dat je zegt: “Ik sta hier langs de kant van de van het water en ik wil naar de overkant. En dat is een probleem. Het is een onoverbrugbaar probleem, want hoe kom ik daar?”

In zo’n situatie is het handig als je backup hebt, als je mensen om je heen hebt waar je mee kunt bouwen en op kunt vertrouwen. Want uiteindelijk is het zo dat, het zou zo maar eens kunnen zijn, dat als wij zeggen: “Maar heb je hier wel eens aan gedacht, en heb je daar wel eens aan gedacht?”, dan blijkt er, als je even een stukje verder loopt, er een brug te zijn en of het nou deze brug is of een andere brug dat maakt natuurlijk niet zo heel erg veel uit.
Waar het om gaat is dat jij als ondernemer het voor elkaar in eerste instantie denkt “Het gaat me niet lukken.”, om vervolgens erachter te komen door de juiste vraagstellingen en intervisie en dat soort zaken allemaal. Dat het eigenlijk niet zo’n probleem is om over die rivier te komen, want hij is overbrugbaar. Op welke manier dan ook.

En ik moet je zeggen, dat vind ik zo ontzettend leuk…
Dat vind ik zo ontzettend leuk van de dienstverlening die wij vanuit Growdiction naar onze klanten geven, want dat maakt dat ze iedere keer weer opnieuw een volgende stap kunnen maken. En dat is zo ontzettend leuk.

Ik word daar keer op keer blij van, dus dat was ook dat ik dacht weet je ik ga dat videootje maken, ik ga die vlog maken op basis van de telefoontje. Vorige week allerlei belemmerende gedachten. Hij komt erachter wat hij moet doen, hij pakt toch uiteindelijk door, hij neemt de beslissing we gaan het toch doen want het zit in mijn hoofd waarom het niet kan.
Zes dagen later belt hij mij met een vol enthousiast verhaal om te vertellen het plan is gelukt, we hebben geld bespaard, we hebben twee nieuwe klanten al gewonnen en het plan gaan we gewoon door zetten want het heeft resultaat.

Ja, zo ontzettend leuk daar word ik heel blij van en dat is precies de reden waarom we dit soort dingen doen.